2013. augusztus 10., szombat

Kritama (Crithmum maritimum)


Hasonlóan a hortához, ehető, vad, zöld növény, ami viszont a tengerhez közeli sziklákon nő. Eddig csak azt láttam, h nagyon szép, ahogy befedi a köveket, most már tudom, h hasznos is. Európában a nyugati partvonalon és a mediterrán részeken megtalálható, beleértve a Kanári szigeteket, Írországot, Nyugat- és Dél-Angliát, Észak-Afrikában és a Fekete Tenger térségében.



Felhasználása:
- frissen, salátába - intenzív íze van
- megfőzve - sima forró vízbe dobni, mert elég sót tartalmaz, majd olívaolajjal, és fehér borecettel tálalható + só, bors. Halakhoz, tengeri herkentyűkhöz nagyon passzol. Kipróbálva: általában nem használok ecetet, de ehhez kimondottan illik. Citrommal nem próbáltam, de több helyen olvastam, h úgy nem az igazi.
- eltenni savanyúságnak, mezének (levelét, szárát, magját)

Gyűjtése - csak a zsenge leveleket. Időpontra nem találtam megjegyzést, lehet h egész évben megtalálható. Bár olvastam, h ha már sárga virágai vannak, keményebbek a levelek. Most virágzott, de nem tűntek öregnek. Egy oldalon olvastam, h júniusban érdemes összeszedni. Mástól úgy hallottam, h egész évben megtalálható, és ahogy a hold nő, vagy fogy, úgy nő és visszahúzódik ez a növény is.

Íze: a zellerhez hasonlítják, kicsit citrusos, pikáns, és sós. Nagyon egyedi. Frissen inkább zöld fűszerként képzelem salátában, mert első kóstolgatásoknál finom volt, de nem tudtam belőle több levelet megenni.

Receptek:

Ouzo és tsipouro meze - 
sós vízben eltett kritama, szeletelt zöld paradicsommal, és piros florina paprikával. forrás - friss salátához, vagy főtt cukkinihez

Előételnek eltéve későbbre -
A felforrot (száraz, fehér) borhoz hozzáadjuk a kritamát, sót, 3-4 babérlevelet. Ez kb. 10 perc alatt elkészül. Fertőtlenített, kiforralt befőttes üvegbe töltjük, a borral együtt, jól lezárjuk, és megfordítva szobahőmérsékleten megvárjuk h kihűljőn. forrás

Egyszerű turszi (görög savanyúság)
Víz és ecet (2:1) keverékét felforraljuk, majd 1 percig blansírozzuk a növényt (inkább olyan fáradt zölddé változott). Majd kivesszük a vízből és kihűtjük. Amikor hideg az ecetes víz, üvegbe rakjuk a kritamát, megsózzuk és ráöntjük a levet..Hűtőben tárolandó, sokáig.

Második verzió - tursi
Sós vízben egyet forralunk a kritamán, majd hideg vízben lehűtjük (nekem megmaradt a sötét színe). Megszárítjuk és üvegbe rakjuk, amit ecettel öntünk fel. Egy napra a hűtőbe rakjuk. Másnap az ecetet le kell önteni róla és olívaolajra cserélni. Szintén hűtőben kell tárolni.

Ezt az utolsó két receptet próbáltam ki, az eredményt még nem tudtam megkóstolni.

További ötletek az oldalról:
- gyors változat - megmosás és szárítás után ecetbe rakni 5-6 napra
- nyári saláta - kritama, paradicsom, hagyma, kapri bogyó és levele, tonhal, balzsamecettel és bazsalikomolajjal
- előételnek - paximádi-t (görög kétszersült, kicsit be kell nedvesítve, h puhuljon) megöntözni olívaolajjal, rá feta sajtot, és kis darabokra felvágott kritama savanyúságot. Ez biztos nagyon finom és kívánló ötlet vendégvárónak.









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése